RELACJA - Luksemburg

Młodzieżowe Mistrzostwa 08 -12.05.2019 Luksemburg.

Z Jastrzębia wyjechaliśmy we wtorek o godz. 16.00. Po długiej podróży następnego dnia (08.05.2019) około godziny 08.00 dotarliśmy do Trieru. Przywitał nas pan Mietek Bakalarz, który zabrał nas w "historyczną podróż". Zwiedziliśmy najstarsze miasto Niemiec - 2036 lat - założone w roku 17 przed Chrystusem. Była to dawna stolica letnia imperium rzymskiego. Zwiedzanie zaczęliśmy od słynnej basilica minor Benektynow z grobem Apostoła Św. Mateusza, następne były łaźnie cesarskie /Kaiserthermen. Udaliśmy się na rynek główny miasta, widzieliśmy salę koronacyjną cesarza Konstantyna (Konstantin Basilika) i najstarszą Katedrę Biskupa Św. Piotra w Niemczech z suknią Jezusa. Następny był dom Trzech Króli (Dreikönigenhaus) i oczywiście wizytówka Trewiru - Porta Nigra, slynna brama wjazdowa. Mimo że pogoda nie dopisała, wrażeń było dużo.

Późnym popołudniem dotarliśmy do naszego hotelu w Luksemburgu.

Czwartek - 9.05. - to był w Luksemburgu Dzień Europy.

Po śniadaniu zwiedzaliśmy miasto. W centrum można było odbyć podróż po całej Europie. Oczywiście, znaleźliśmy też stoisko z Polski, które cieszyło się dużą popularnością.

Luksemburg to nie tylko jedno z najbogatszych państw świata, ale także kraj-założyciel UE, potężne centrum finansowe i administracyjne. W dzielnicy Kirchberg znajdują się m.in. Europejski Trybunał Sprawiedliwości oraz sekretariat Parlamentu Europejskiego. PKB Luksemburga jest drugim najwyższym na świecie (po Liechtensteinie).

Zabytki Luksemburga:

- Pałac Wielkich Książąt z 1572 r. z nowym skrzydłem Hôtel de la Chambre z XIX w.

- kościół św. Michała z 987 r. (kaplica zamkowa), przebudowany w stylu gotyckim brama św. Michała z 1050 r.

- Brama Trewirska z murami i wieżami obronnymi z okresu średniowiecza

- Katedra Notre Dame w Luksemburgu(dawny kościół Jezuitów) z 1613 r.

Zwiedziliśmy też: Muzeum Historii Naturalnej (Musée national d’histoire naturelle) Muzeum Historii Miasta (Musée d’histoire de la Ville de Luxembourg).

Duże wrażenie zrobił na nas most Adolfa. Zaprojektowany przez dwóch architektów most, przeznaczony był od początku do komunikacji kolejowo-tramwajowej. Wysoki na 5,5 metra, wybudowany został z jasnych cegieł, co w połączeniu z otoczeniem intensywnie zielonych drzew, tworzy malowniczą całość. Jego otwarcie nastąpiło w 1903 roku. Nazwany został imieniem ówcześnie panującego Wielkiego Księcia Adolfa. Uważany jest za jeden z symboli miasta.

Następnego dnia, czyli w piątek, po śniadaniu pojechaliśmy na wycieczkę do Belgii do miasta Arlon i Mont-Saint Martin we Francji.

Reprezentacja naszej grupy została zaproszona do Ambasady Polskiej, gdzie odbyło się bardzo miłe spotkanie z Panem Piotrem Wojtczakiem, Ambasadorem Polski w Luksemburgu.

O 18.00 rozpoczęły się Mistrzostwa Schengen - Chess for Peace. Zagrały dzieci z 13 krajów świata, w tym spora grupa z Polski.

O godz. 17.00 podsumowano wyniki. Zawodnicy otrzymali nagrody i puchary za 1-3 miejsce w każdej grupie oraz medale za 1-3 miejsce w każdej kategorii chłopcy i dziewczęta.

Wręczono też upominki i certyfikaty dla wszystkich uczestników.

W niedzielę o godz. 10.00 wyjechaliśmy do Schengen.

Tam po zwiedzeniu Europejskiego Muzeum wróciliśmy do kraju.

Organizatorem turnieju był G.M. BAKALARZ SCHACHZENTRUM, zaś inicjatorem i współorganizatorem tego projektu był prezes ŚlZSzach Andrzej Matusiak. Patronat nad turniejem objął ŁUKASZ TURLEJ, wiceprezydent Międzynarodowej Federacji Szachowej (FIDE).

Wyjazd uważamy za bardzo udany.